Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Starostwa Powiatowego w Pyrzycach

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

Zadania

Beata Bartczak – Dyrektor Wydziału Komunikacji tel. 91 88 11 314

Anna Woźniak-Rabiega tel. 91 88 11 313

Daniela Barańska 91 88 11 310

Agata Wójcik 91 88 11 311

Ireneusz Stolarczyk 91 88 11 311

Urszula Kokosińska 91 88 11 304

Marta Koshariuk 91 88 11 315

Paulina Pastuszek

Do zadań wydziału z zakresu rejestracji i ewidencji pojazdów należy w szczególności:
1) dokonywanie rejestracji pojazdów, wydawanie dowodów rejestracyjnych lub dokumentów czasowo dopuszczających do ruchu oraz tablic rejestracyjnych;
2) dokonywanie profesjonalnej rejestracji pojazdów, wydawanie profesjonalnych dowodów rejestracyjnych i tablic profesjonalnych;
3) przyjmowanie zwróconych wykorzystanych blankietów profesjonalnych dowodów rejestracyjnych;
4) udzielanie informacji właścicielom pojazdów w sprawach rejestracji pojazdów
wymagane dokumenty, termin zgłaszania się, rodzaje i wysokość opłat, miejsca załatwiania formalności;
5) przyjmowanie zgłoszeń o zagubieniu, zniszczeniu lub kradzieży tablic rejestracyjnych i dowodów rejestracyjnych oraz przeprowadzanie postępowań administracyjnych wyjaśniających przyczyny ich utraty;
6) wydawanie wtórników: dowodu rejestracyjnego, karty pojazdu, nalepki kontrolnej oraz tablic rejestracyjnych;
7) zamawianie, sprowadzanie i magazynowanie tablic rejestracyjnych i druków ścisłego zarachowania: dowody rejestracyjne, pozwolenia czasowe i inne druki niezbędne do prowadzenia rejestracji i ewidencji pojazdów;
8) wydawanie tablic tymczasowych i pozwoleń czasowych;
9) przyjmowanie od właścicieli pojazdów zawiadomień o nabyciu lub zbyciu pojazdu oraz zmianie stanu faktycznego wymagającego zmiany danych zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym;
10) wpisywanie w dowodzie rejestracyjnym lub pozwoleniu czasowym odpowiedniego zastrzeżenia, jeżeli używanie pojazdu uzależnione jest od szczegółowych warunków określonych przepisami;
11) kierowanie na dodatkowe badania techniczne właścicieli pojazdów:
a) w celu identyfikacji lub ustalenia danych niezbędnych do jego rejestracji:
b) jeżeli z dokumentów wymaganych do jego rejestracji wynika, że pojazd uczestniczył w wypadku drogowym lub narusza wymagania ochrony środowiska;
c) jeżeli pojazd ma być używany jako taksówka, pojazd uprzywilejowany, pojazd do nauki jazdy;
12) przechowywanie zatrzymanych dowodów rejestracyjnych lub odpowiadających im innych dokumentów oraz wydawanie tych dokumentów
21
po ustaniu przyczyn ich zatrzymania;
13) zwrot elektronicznie zatrzymanych dowodów rejestracyjnych;
14) sporządzanie wykazu oraz przekazywanie zużytych tablic rejestracyjnych do złomowania;
15) potwierdzanie zgodności danych pojazdu w związku z przesłanymi zawiadomieniami z urzędów, w których zostały przerejestrowane pojazdy;
16) przyjmowanie zaświadczeń o demontażu pojazdu;
17) wydawanie decyzji o wyrejestrowaniu pojazdu na stałe;
18) wydawanie decyzji o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu;
19) obsługa systemów komputerowych związanych z obsługą klienta;
20) wydawanie decyzji na nadanie cech identyfikacyjnych numeru nadwozia w uprawnionych stacjach diagnostycznych;
21) wydawanie decyzji na wykonanie tabliczek znamionowych zastępczych w uprawnionych stacjach diagnostycznych;
22) uchylanie decyzji o rejestracji pojazdu;
23) występowanie do właściwego kraju UE o potwierdzenie rejestracji i wiarygodności pojazdu pochodzącego z danego kraju;
24) występowanie o pojazd do SIS--u (Systemu Informatycznego Schengen);
25) sporządzanie raportów dziennych;
26) generowanie raportów o zarejestrowanych pojazdach pochodzących z krajów UE;
27) przekazywanie danych do właściwych terytorialnie urzędów gmin;
28) przekazywanie sprawozdań do urzędu skarbowego w formie elektronicznej i na wydrukach;
29) udzielanie informacji związanych z rejestracją pojazdów oraz udostępnianie dokumentów organom państwowym;
30) wydawanie decyzji administracyjnej o nałożeniu kary pieniężnej w przypadku niezarejestrowania pojazdu sprowadzonego z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej oraz nie zawiadomieniu starosty o nabyciu lub zbyciu pojazdu zarejestrowanego w kraju w ustawowym terminie;
31) wydawanie decyzji administracyjnej o nałożeniu kary pieniężnej za niezwrócenie w terminie blankietów profesjonalnych dowodów rejestracyjnych, profesjonalnych dowodów rejestracyjnych oraz profesjonalnych tablic rejestracyjnych jak również za nie prowadzenie wykaz pojazdów używanych przez uprawniony podmiot w ruchu drogowym z wykorzystaniem profesjonalnego dowodu rejestracyjnego i zalegalizowanych profesjonalnych tablic (tablicy) rejestracyjnych w systemie teleinformatycznym obsługującym centralną ewidencję pojazdów;
32) wydawanie zaświadczeń na wniosek;
33) archiwizacja dokumentów, przekazywanie dokumentów do archiwum zakładowego,
34) prowadzenie postępowań w przedmiocie wymierzania kar z tytułu niezgłoszenia nabycia, zbycia pojazdu oraz niezarejestrowania pojazdu sprowadzonego z terytorium Unii Europejskiej.
2. Do zadań wydziału z zakresu wydawania praw jazdy należy:
1) wydawanie uprawnień do kierowania pojazdami: praw jazdy oraz pozwoleń na kierowanie tramwajem;
2) generowanie profilów kandydatom na kierowców;
3) wymiana pozwoleń wojskowych wydawanych przez dowódcę jednostki wojskowej na prawo jazdy odpowiedniej kategorii;
4) wydawanie międzynarodowych praw jazdy;
5) przyjmowanie od kierowców zawiadomień o zamianie stanu faktycznego wymagającego zmiany danych zawartych w prawach jazdy oraz
22
zawiadomień o utracie i zniszczeniu prawa jazdy celem wydania wtórnika dokumentu;
6) przedłużanie ważności prawa jazdy lub pozwolenia na kierowanie tramwajem;
7) dokonywanie w prawie jazdy wpisu potwierdzającego odbycie kwalifikacji wstępnej, kwalifikacji wstępnej przyspieszonej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej przyspieszonej albo szkolenia okresowego -- zgodne z ustawą o transporcie drogowym;
8) dokonywanie wymiany zagranicznych praw jazdy na prawo jazdy krajowe;
9) wydawanie zezwoleń na kierowania pojazdem uprzywilejowanym oraz zezwoleń na kierowanie pojazdem przewożącym wartości pieniężne;
10) wydawanie decyzji kierującej na badania lekarskie kierującego pojazdem;
11) wydawanie decyzji kierującej na badania psychologiczne, w zakresie psychologii transportu, kierującego pojazdem;
12) wydawanie decyzji kierującej na kontrolne sprawdzenie kwalifikacji w formie państwowego egzaminy kontrolnego;
13) wydawanie decyzji administracyjnych o zatrzymaniu prawa jazdy lub pozwolenia na kierowanie tramwajem;
14) wydawanie decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy dłużnikom alimentacyjnym na wniosek organu właściwego dłużnika alimentacyjnego;
15) wydawanie decyzji administracyjnej o cofnięciu uprawnień do kierowania pojazdami;
16) wydawanie decyzji o przywróceniu uprawnień do kierowania pojazdami po ustaniu przyczyn, które spowodowały jego cofnięcie;
17) prowadzenie ewidencji osób posiadających uprawnienia do kierowania pojazdami silnikowymi oraz osób bez uprawnień, wobec których sąd orzekł zakaz prowadzenia pojazdów;
18) przyjmowanie zawiadomień o wydaniu postanowienia o zatrzymaniu prawa jazdy przez prokuraturę lub sąd;
19) wykonanie wyroków sądu orzekających zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych;
20) sporządzanie rocznych sprawozdań dla wojewody z wykonywanych przez starostę zadań z zakresu praw jazdy;
21) wydawanie decyzji kierującej na kurs reedukacyjny w zakresie problematyki przeciwalkoholowej i przeciwdziałania narkomanii;
22) wydawanie zaświadczeń potwierdzających posiadanie uprawnień do kierowania pojazdami;
23) udostępnianie akt i informacji, współdziałanie z innymi urzędami i instytucjami;
24) wydawanie decyzji kierującej na kurs reedukacyjny w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego;
25) prowadzenie archiwów:
a) akt ewidencyjnych kierowców –– osób posiadających uprawnienia do kierowania pojazdami,
b) akt ewidencyjnych osób bez uprawnień.
3. Do zadań wydziału w zakresie transportu należy:
1) wydawanie, zawieszanie, odmowa lub cofanie zezwoleń na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego osób lub rzeczy;
2) wydawanie, odmowa, cofanie licencji na wykonywanie krajowego przewozu osób samochodem osobowym, pojazdem samochodowym przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu powyżej 7 i nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą;
3) wydawanie, odmowa, cofanie licencji na wykonywanie transportu drogowego w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy,
23
4) wydawanie, odmowa, cofanie zezwoleń na wykonywanie regularnych oraz regularnych specjalnych przewozów osób w krajowym transporcie drogowym,
5) wydawanie zaświadczeń na przewozy drogowe na potrzeby własne;
6) wydawanie zezwoleń kat. I i II na przejazd pojazdu nienormatywnego,
7) sprawowanie nadzoru i kontroli nad wydanymi zezwoleniami, licencjami, zaświadczeniami w zakresie transportu;
8) przyjmowanie i aktualizowanie zmian dotyczących danych w zakresie wydanych zezwoleń, licencji, zaświadczeń;
9) wydawanie zaświadczeń potwierdzających posiadania przez przedsiębiorcę zabezpieczenia finansowego;
10) zgłaszanie i aktualizacja danych dotyczących wydanych zezwoleń w zakresie krajowego transportu drogowego za pomocą EPuap do KREPTD (Krajowy Rejestr Elektroniczny Przedsiębiorców Transportu Drogowego);
11) wpisywanie i skreślanie w CEiDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) informacji o wydanych przedsiębiorcom licencjach, zezwoleniach w zakresie transportu drogowego;
12) sporządzanie sprawozdań dotyczących liczby i zakresu udzielonych licencji i zezwoleń i przekazywanie ich ministrowi ds. transportu przynajmniej dwa razy w roku;
13) sporządzanie sprawozdania z zakresu transportu do Urzędu Wojewódzkiego;
14) sporządzenie sprawozdania z zakresu transportu do Głównego Urzędu Statystycznego;
15) uzgadnianie rozkładów jazdy dla innych organów;
16) realizacja zadań związanych z organizacją publicznego transportu zbiorowego;
17) wyznaczanie przystanków komunikacyjnych w drodze uchwały Rady;
18) wyrażanie zgody na korzystanie z przystanków komunikacyjnych.
5. Do zadań wydziału w zakresie nadzoru nad ośrodkami szkolenia kierowców należy:
1) wpisywanie ośrodków szkolenia kierowców do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Starostę oraz skreślanie z rejestru
2) sprawozdanie nadzoru nad ośrodkami szkolenia kierowców poprzez przeprowadzenie przynajmniej raz w roku kontroli;
3) przyjmowanie i aktualizacja danych dotyczących ośrodków szkolenia kierowców (infrastruktura, zatrudnienie, zakres prowadzonych szkoleń);
4) przyjmowanie zestawień rocznych z prowadzonej działalności ośrodków szkolenia kierowców;
5) przyjmowanie zgłoszeń o rozpoczęciu kursów dla kandydatów na kierowców;
6) wydawanie i cofanie uprawnień instruktorom nauki jazdy;
7) przedłużanie ważności legitymacji instruktorom nauki jazdy;
8) przyjmowanie i aktualizacja danych dotyczących instruktorów nauki jazdy (w tym dotyczących zatrudnienia);
9) przyjmowanie i nadzór nad dostarczaniem zaświadczeń o ukończeniu warsztatów doskonalenia zawodowego;
10) wprowadzanie do CEiDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) informacji o wpisie lub skreśleniu ośrodka szkolenia kierowców.
6. Do zadań wydziału w zakresie nadzoru nad stacjami diagnostycznymi należy:
1) wpisywanie i skreślanie stacji kontroli pojazdów do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Starostę;
2) sprawowanie nadzoru nad stacjami kontroli pojazdów poprzez przeprowadzenie przynajmniej raz w roku kontroli;
3) wydawanie i cofanie uprawnień diagnosty;
24
4) wprowadzanie do CEiDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) informacji o wpisie lub skreślaniu stacji diagnostycznej oraz aktualizowanie danych.
7. Do zadań wydziału w zakresie zarządzania ruchem na podległych drogach należy:
1) rozpatrywanie i przygotowywanie do zatwierdzenia stałych i czasowych organizacji ruchu na podstawie złożonych projektów;
2) opracowywanie lub zlecanie do opracowania projektów organizacji ruchu;
3) kontrolowanie wykonania zadań technicznych wynikających z realizacji projektów przy wprowadzaniu stałych organizacji ruchu;
4) rozpatrywanie wniosków dotyczących zmian organizacji ruchu;
5) analiza istniejących organizacji ruchu w zakresie bezpieczeństwa ruchu, ich efektywności oraz zgodności z obowiązującymi przepisami;
6) kontrola prawidłowości zastosowania, wykonania, funkcjonowania i utrzymania wszystkich znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego umieszczonych na podległych drogach;
7) współpraca w zakresie organizacji ruchu i jego bezpieczeństwa z innymi organami zarządzającymi ruchem, zarządcami dróg i kolei, Policją oraz innymi jednostkami;
8) prowadzenie ewidencji projektów organizacji ruchu;
9) wydawanie zezwoleń na wykorzystywanie dróg w sposób szczególny;
10) uzgadnianie zakresu ograniczeń ruchu i warunków przeprowadzania imprez z innymi organami zarządzającymi ruchem oraz Policją;
11) prowadzenie spraw związanych ze zmianami kategorii dróg.
8. Do zadań wydziału w zakresie usuwania pojazdów na podstawie art. 130a ustawy Prawo o ruchu drogowym należy:
1) prowadzenie postępowań w sprawach pojazdów usuniętych z dróg oraz ich przepadku na rzecz powiatu;
2) przygotowywanie projektów uchwał rady powiatu w sprawie ustalenia wysokości opłat za usuwanie i przechowywanie pojazdów usuniętych z dróg;
3) organizacja miejsca przechowywania pojazdów usuniętych z dróg.


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Beata Bartczak

Data wytworzenia:
27 sie 2021

Osoba dodająca informacje

Artur Żmuda

Data publikacji:
27 sie 2021, godz. 08:36

Osoba aktualizująca informacje

Artur Żmuda

Data aktualizacji:
14 cze 2023, godz. 12:52